Julhälsning från Korskyrkans pastorer och ungdomsledare

Här kommer en hälsning från David Blondell, Elisabeth Rambrant och Josef Gislén.

Hälsning från David Blondell

Nu faller snön och det är vitt och strålande vackert! Varmt välkommen på gudstjänster i jul och nyårstid alla söndagar kl. 10:00 i Korskyrkan!

Under hösten och advent har vi ofta haft välbesökta gudstjänster och det är flera nya personer som börjar hitta in i vår församling. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba i Korskyrkan. Tänk vad många unga och äldre som är med i församlingen och ger av sin tid och sitt engagemang! Även under den speciella tid som nu råder där vi ibland med kort varsel har fått ändra planer har vi ändå kunnat ha läger, bjudit in till samlingar och gjort många viktiga saker under 2021. Vi vill att allt vi gör i Sverige och utomlands, alla samlingar och alla musikframträdanden och allt praktiskt arbete sätta Jesus i centrum!

I den här julhälsningen behöver jag också ta tid att berätta om hur vi i Korskyrkan just nu anpassar våra samlingar. Nu i veckan kom nya restriktioner och vi i församlingsledningen hade ett par dagar senare ett onlinemöte för att bestämma hur vi i Korskyrkan kan samlas så smitt-säkert som möjligt. Vid samlingen var också Per Josefsson med. Per är läkare på infektionskliniken på Ryhov.

Den nya covid-varianten som sprider sig just nu gör att folkhälsomyndigheten på nytt betonar vikten av att vi håller avstånd. Varje person eller sällskap på max åtta personer måste ha en meters avstånd till andra. Bänkarna i kyrksalen står glest och vi kan eventuellt komma att glesa dem ytterligare. Vi kommer ha ett maxantal som kan vara i kyrksalen och läktaren. När de platserna är slut kommer vi hänvisa till Vättersalen där det finns en tv-skärm som visar gudstjänsten. I söndags när vi började sända gudstjänsten till Vättersalen krånglade ljudet. Vi hoppas att tekniken funkar framöver.

Under en period kommer vi inte dela nattvard vid våra söndagsgudstjänster utan istället inbjuder vi till våra tisdagsmässor där vi kan hålla avstånd. Kyrkfikat på söndagen kommer man inte ta själv vid serveringsbordet utan fikat kommer finnas vid borden för att minska risken för köbildning. Det kommer finnas möjlighet att fika på flera ställen i kyrkan.

Barn- och ungdomsträffar i Korskyrkan kommer kunna ske nästan som vanligt. Guldgruvan och Platina är inte med på gudstjänsten utan går direkt till sina samlingar.

Mitt i alla ord om anpassningar vill jag hälsa God jul och Gott nytt år till er alla! Kom igång att Guds Ande är närvarande också i den här tiden! Det ser vi i allt vi gör till exempel i vår Alphakurs, på våra gudstjänster, i våra cellgrupper och i våra samlingar för barn- och unga! Jag tycket det ska bli spännande att se vad som händer under 2022!

Hälsning från Elisabeth Rambrant

Kära församling, nu närmar sig julen. För en del är det en lycklig och fin helg fylld av mat, gemenskap och glädje! För andra är det en helg bäva inför - fylld av ensamhet och där orden om gemenskap klingar falskt. Jag vet att ganska många i församlingen har känt av förkylningar och influensor. Jag hoppas att ni ska få må bättre och kunna fira jul som ni tänkt. Hur du än känner det inför jul, så hoppas jag att din jul ska präglas av det som julen verkligen handlar om: Att Gud kommer till oss genom Jesus Kristus. Inget är längre hopplöst - Jesus har kommit! Ingen är längre helt ensam - Jesus har kommit oss nära. Inget är nattsvart - världens ljus har tänts!

Jag ser tillbaka på en termin där jag har fått lära känna många av er i församlingen. Många återstår, och jag blandar friskt ihop alla namn. Hoppas på fördragsamhet! Under 2022 kommer det förhoppningsvis att ordna sig! Både Thomas och jag ser fram emot att under 2022 få rota oss i bygden och i församlingen.

Vi firar jul i Enköping. Det blir ett litet julfirande, med totalt 5 personer. Så det är inte en massa mat som ska lagas - vilket är ganska skönt. Och inte ska huset storstädas eller superpyntas - vi ska ju direkt efter jul börja packa ihop vårt bohag. Julklappar ligger vi ganska lågt med, så det är inte heller något som tar tid att fixa. Vi har alltså inte en stressig julvecka framför oss, vilket känns bra!

Som församling fick vi några månader i höst när allt började bli ”som vanligt” igen efter alla nedstängningar och restriktioner. Nu börjar det om igen, smittan ökar, och vi vet inte vad det får för konsekvenser för oss som församling framöver. Vi får försöka vara flexibla och hitta lösningar. Jag vill uppmuntra dej att vara med i en cellgrupp. Blir det mer restriktioner är det större chans att smågrupper i hemmen kan träffas för att tillsammans be, lovsjunga och läsa Bibeln. Cellgrupper är inte alls lika sårbara som stora offentliga samlingar. Har du ingen grupp du är med i, så får du gärna höra av dej till mej så ska vi ordna så du blir inbjuden.

Till sist vill jag rikta ett stort tack till alla barn-och ungdomsledare! jag hade tänkt få tacka er alla vid barnens julfest, men vi fick ju tyvärr lov att ställa in den. Så nu kommer mitt tack här istället! Ni gör ett fantastiskt arbete som vecka ut och vecka in är med och förmedlar tron på Jesus till våra barn. Ni är guld värda! Och nu hoppas jag att ni ska få en skön ledighet där batterierna får laddas! Och stort tack till alla föräldrar som ger oss förtroendet att vara med och dela tron med era barn.

Hälsning från Josef Gislén

Hej! Vilken termin det har varit! Det har varit en ära att få vara med i församlingen denna termin och få vara med och bygga och bidra i allt som har pågått. Ungdomsarbetet flyter på bra! Många av dem kommer på så många samlingar som de kan och de ser verkligen fram emot att växa i sin tro och att vara med och hjälpa till i församlingsarbete. Jag känner också att jag inspireras av ungdomarnas och ledarnas driv i arbetet! De längtar verkligen efter en relation med Gud och en härlig gemenskap i kyrkan.