Veckans Tema

Det finns många exempel på Bibelord som beskriver att en tro är något mycket värdefullt i en människas liv! Så här kan det till exempel låta i Nya Testamentet:

- Be i tro utan att tvivla… (Jak 1:6).

- Den som vill nalkas Gud måste tro att han finns… (Heb 11:6). Vid ett tillfälle talar Jesus och jämför en tro med ett litet senapskorn. Jesus säger: ”om ni har tro så stor som ett senapskorn kan ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting blir omöjligt för er.” (Matt 17:20) Har du tänkt på att det inte står tvärt om? Det står inte: om vi har tro som ett berg kan vi flytta senapskorn. Det står att en liten tro räcker! Bibeln beskriver inte att det krävs inte en viss nivå av tro för att en person ska kalla sig kristen. Om du tvivlar är du i gott sällskap: Mose tvivlade, Elia tvivlade. Johannes döparen tvivlade. Flera av lärjungarna tvivlade och den kändaste av dem är naturligtvis Tomas som kallas för ”tvivlaren”. Det finns inga bibelord som uppmuntrar en person att söka ett större tvivel i sitt liv. Bibeln beskriver istället att en tro är mycket värdefull och att de som är med i en kristen gemenskap ska visa stor omsorg om de som brottas i sin tro. Så här står det ett av breven i nya testamentet: Mot dem som tvivlar ska ni vara barmhärtiga, Judas (1:22)

När vi tvivlar eller brottas med i vår tro men ändå väljer att söka oss närmare Jesus kan vår svaghet i tron bli en märkvärdig styrka tillsammans med Gud! En känd missionär vid namn Hudson Tayer sa vid ett tillfälle: ”Gud använder människor som är svaga och kraftlösa nog att luta sig mot Honom.”

1) Finns det något annan plats än i kyrkan som man pratar om tro och tvivel?

2) Tycker du att det är lätt eller svårt att tala om tro eller tvivel?

3) Tänk dig att du hamnar vid fikabordet i kyrkan och bredvid dig sitter en ny kyrkobesökare. Samtalet som börjar med ord om väder och vind blir plötsligt lite allvarligare och viktigare. Din bordsgranne berättar att han eller hon har en stor längtan efter att hitta en större och stadigare tro i sitt liv. Nu vill den nya kyrkobesökaren gärna höra vad du kan ge för tips om hur hans eller hennes tro kan bli större och stadigare!?

4) Vad tänker du om Hudson Tayers citat: ”Gud använder människor som är svaga och kraftlösa nog att luta sig mot Honom.”